De Hoomies: Eigenzinnig en karakteristiek!

De Hoomies zijn 4 unieke typetjes die allerlei avonturen beleven. Ze nemen de kinderen mee op avontuur en doorlopen allerlei problemen en kansen die het echte leven weerspiegelen.

Maak kennis met de Hoomies

Uniek & herkenbaar: De Hoomies!

De Hoomies zijn vier unieke typetjes die allerlei avonturen beleven. Ze nemen je mee op avontuur en doorlopen problemen en kansen die het echte leven weerspiegelen. Ze komen voor in interactieve animatiefilms, muziek en luisterverhalen. Hierin worden situaties geschetst die aan thema’s gekoppeld zijn. Op basis van deze thema’s gaan deelnemers aan de slag met creatieve opdrachten om deze onderwerpen bespreekbaar te maken.

Superster de Flexfactor 1

Superster: De Flexfactor 1 is een uitgebreid programma voor alle kinderen die meer wil leren over zichzelf, hun talenten en ambities. Het is een preventieve interventie die aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Door de thematische modules is het ook uiterst succesvol als onderdeel van een behandelplan/begeleidingsplan. Je kan zelf kiezen welk onderwerp je wilt inzetten. Spelenderwijs worden onderwerpen waarmee elk kind te maken krijgt stap voor stap behandeld. Superster is een waardevolle toevoeging aan de ontwikkeling voor alle kinderen tussen de 6 en 13 jaar. 

Emotieboks

Elk van de onderstaande thema's bevat een Emotieboks opdracht. Hoomie Billy laat een specifieke situatie uit de interactieve film  zien. Het kind moet aangeven welke emotie hij/zij denkt dat de Hoomies ervaren. Hierna zullen het kind en de begeleider de emotie samen gaan analyseren. Elk niveau heeft zijn eigen emoties. Het kind wordt bewust gemaakt van zijn of haar emoties of de emoties van zijn of haar omgeving. 

Creatieve opdrachten

Onderstaande thema's worden bespreekbaar gemaakt door verschillende creatieve opdrachten. Denk aan tekenen, acteren, schrijven, knutselen, puzzels maken, raadsel oplossen, scenario's schrijven en nog veel meer. Er zijn verschillende creatieve opdrachten met werkbladen die je kan downloaden. De opdrachten kunnen zowel individueel al gezamenlijk behandeld worden. Het gehele project Superster bevat meer dan 100 opdrachten!

Thema's niveau 1

De belangrijkste plek in het leven van een kind is thuis. Hoe dit eruit ziet is voor elk kind anders. Misschien heeft het kind zelfs twee plekken, waar hij zich thuis voelt. Meestal voelt een kind zich thuis veilig. Dan kan hij zich hier ontwikkelen tot een zelfstandige adolescent. Tijdens deze cursus denkt het kind na over zijn eigen thuis. Wat is er zo fijn aan thuis? Hoe zou deze plek nog beter kunnen worden? Vervolgens wordt hij gestimuleerd om te kijken naar andere situaties. Hoe ziet de thuissituatie van een vriend of vriendin eruit? Wat normaal is voor hem hoeft niet normaal te zijn voor een ander. Misschien gelden er wel hele andere regels, normen en waarden. Dat is niet erg, maar wel goed om te weten!

Tijdens de ontwikkeling leert het kind zijn eigen emoties kennen. Later leert hij/zij dat anderen ook emoties hebben en hoe hij/zij hiermee kan omgaan. Een belangrijk leerpunt is dat hetgeen hij/zij zelf ervaart niet hetzelfde hoeft te zijn als wat de ander voelt. In de film krijgen de Hoomies te maken met verschillende emoties. Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan primaire en secundaire emoties. Onder de primaire emoties vallen de basisemoties: boos, bang, blij en verdrietig. Secundaire emoties zijn specifieker, bijvoorbeeld schuldig, verliefd en onzeker. Het kind leert aangeven welke emotie bij een situatie past en waarom. Vervolgens wordt dit teruggekoppeld naar de eigen situatie. Het leerpunt in deze cursus is hoe om te gaan met emoties en hoe je deze emoties positief kunt beïnvloeden.

Elk kind ziet er anders uit. Op de basisschool beseft een kind steeds beter hoe hij/zij eruit ziet en vormt hij daarover een mening. Over sommige aspecten van zijn/haar uiterlijk is hij/zij tevreden. Misschien krijgt hij/zij hier regelmatig complimenten over. Het kan ook zijn dat een kind niet zo blij is met hoe hij/zij eruit ziet. Daarnaast gaat het kind zich vergelijken met anderen. Klasgenoten, Influencers en YouTubers worden steeds belangrijker. In de film is Hoomie Stacey een knappe meid. Iedereen wil vriendinnen met haar zijn, omdat ze zo populair is. Deze cursus staat in het teken van uiterlijk. Hoe zie je er zelf uit en wat vind je daarvan? Wat de ene persoon knap vindt, vindt de andere lelijk. Het is belangrijk om trots op jezelf te zijn, hoe je er dan ook uit ziet.

Vriendschappen worden steeds belangrijker tijdens de basisschoolperiode. Eerst worden vrienden uitgekozen omdat ze hetzelfde leuk vinden om te doen. Vanwege deze gedeelde interesses zijn jongens vaak vrienden met jongens en meisjes met meisjes. Het is fijn om een goede vriend of vriendin te hebben met wie je alles kan delen. Hoomies Billy en Tom zijn ook beste vrienden. Samen vinden ze het leuk om te rappen. Tijdens deze cursus leert jouw kind over vriendschap. Wat is dat precies? Hoe kun je vrienden maken en houden? Soms hebben vrienden ook wel eens ruzie. Dan is belangrijk dat je weet hoe je dit samen weer kan oplossen.

Als ouder wil je graag dat je kind zelfverzekerd in het leven staat. Je wil dat hij  / zij een positief zelfbeeld heeft en uitdagingen aan durft te gaan. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het kind zijn eigen weg gaat en je niet meer bij alles nodig heeft. De cursus beroemd/populair gaat over de ontwikkeling van zelfvertrouwen.

Hoomie Stacey staat voor zelfvertrouwen. Zij weet wat haar talent is en zet dit op de juiste manier in. Stacey krijgt vervolgens de bevestiging dat zij een getalenteerd DJ/rapper is. Dit is weer goed voor haar zelfvertrouwen.

Hoomie Zarah is ook getalenteerd, maar durft niet op te treden. Zij heeft last van onzekerheid. Bij elk kind is een bepaalde mate van onzekerheid gezond. Het is echter niet de bedoeling dat dit het kind beperkt in zijn gedrag. Zarah durft bijvoorbeeld niet op te treden. Ze denkt dat ze niet goed genoeg is. Onzekerheid kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Het zorgt ervoor dat hij/zij geen nieuwe dingen uitprobeert en zal deze dus ook niet leren. Dit bevestigt zijn gedachte dat hij / zij niets kan. Dit zorgt voor meer onzekerheid. Het kind kan in een vicieuze cirkel terecht komen. Om dit te voorkomen is het belangrijk om een kind nieuwe dingen te laten uitproberen.

Tijdens deze cursus wordt het kind gestimuleerd om na te denken over zijn eigen talenten. Hij wordt gestimuleerd zijn talenten te gebruiken en zo positieve ervaringen op te doen.  

Elk kind heeft wel eens een geheim. Iets waarvan hij/zij niet wil dat een ander dit weet. Soms deelt hij/zij een geheim met papa of mama, een vriend of een knuffel. Voor het kind is het fijn om te weten dat hij/zij alles tegen zijn ouders kan vertellen. Het kan toch zijn dat hij/zij een geheim voor zich houdt omdat hij/zij bang is een negatieve reactie te krijgen. Voor sommige kinderen is het lastig om een geheim te bewaren. Dan bestaat het risico dat het geheim doorverteld wordt. Vervelender is het als iemand anders jouw geheim doorvertelt. Hoomie Tom heeft ook een geheim. Hij besluit dit te vertellen aan zijn beste vriend Billy. Nu moet Billy hier op een goede manier mee omgaan. Maar lukt dit hem ook? Tijdens deze cursus leert het kind over geheimen. Er wordt gesproken over verschillende soorten geheimen en verschillende manieren om met een geheim om te gaan.

Een compliment krijgen is goed voor het zelfvertrouwen van een kind. Het compliment bevestigt dat een kind iets goed doet, ergens goed in is en er bijvoorbeeld goed uitziet. Complimenten gericht op het proces wat een kind doorloopt zijn belangrijk voor zijn/haar zelfvertrouwen. Bijvoorbeeld: ‘Wat heb je hard gewerkt aan dit vak’ of ‘Ik zag dat je goed je best deed tijdens de voetbalwedstrijd’. Wanneer een kind alleen complimenten ontvangt gericht op resultaat, bijvoorbeeld bij het winnen van een wedstrijd of het halen van een hoog cijfer, kan het kind de indruk krijgen dat hij/zij slechts ‘goed genoeg is’ als hij/zij een bepaald resultaat behaalt.

Een kind kan op een bepaalde leeftijd zelf ook complimenten weggeven. In de film geeft Hoomie Billy een compliment aan zijn vriend Tom. Dit vindt Tom prettig. In deze cursus leren kinderen wat een compliment is, waarom het geven wordt en dat het ontvangen van complimenten net zo belangrijk is. Zij oefenen ermee.

Thema's niveau 2

Vriendschappen worden steeds belangrijker tijdens de basisschoolperiode. Eerst worden vrienden uitgekozen omdat ze hetzelfde leuk vinden om te doen. Vanwege deze gedeelde interesses zijn jongens vaak vrienden met jongens en meisjes met meisjes. Het is fijn om een goede vriend of vriendin te hebben met wie je alles kan delen. Hoomies Billy en Tom zijn ook beste vrienden. Samen vinden ze het leuk om te rappen. Tijdens deze cursus leert jouw kind over vriendschap. Wat is dat precies? Hoe kun je vrienden maken en houden? Soms hebben vrienden ook wel eens ruzie. Dan is belangrijk dat je weet hoe je dit samen weer kan oplossen.

Sociale media spelen tegenwoordig een belangrijke rol in ons leven. Facebook, TikTok, Instagram, YouTube, WhatsApp: ze zorgen ervoor dat we met elkaar verbonden blijven. Informatie van over de hele wereld is voor ons beschikbaar. Zo ook voor jouw kinderen. Dat kan hele positieve maar ook hele negatieve kanten hebben. Enerzijds kan het kind ervan leren en kan hij met behulp van social media zijn sociale contacten makkelijk onderhouden. Aan de andere kant kan het kind informatie tegenkomen die niet voor hem bedoeld is of hij/zij kan te maken krijgen met cyberpesten. Tijdens deze cursus leert het kind over de voor- en nadelen van social media. Waar kan je social media voor gebruiken en wat kan je er beter niet mee doen?

Tijdens het opgroeien leren kinderen zich een eigen mening te vormen. Zij gaan ervaren dat zij bepaalde dingen wel en niet leuk vinden. Op de basisschool krijgt het kind vrienden. Eerst op basis van gedeelde interesses. Later worden er vrienden uitgekozen op karakter. Kinderen krijgen dan ook te maken met het lief vinden van anderen. Misschien is hij/zij al een keer verliefd geweest. Hoomies Tom en Zarah zijn ook verliefd. Tijdens deze cursus leren kinderen wat verliefdheid precies inhoudt. Wat voel je dan? Wanneer je verliefd bent kan het zomaar zijn dat de ander niet verliefd is op jou. Zo ook bij de Hoomies. Hoe ga je daar mee om? Tijdens deze cursus zal jouw kind hier spelenderwijs achter komen. 

Iedereen is ergens goed in. Het ene kind kan goed voetballen, het andere kind goed rekenen of dansen. Wanneer je genoeg aandacht besteed aan jouw kwaliteit, kan deze uitgroeien tot een talent. In de film maken de kinderen kennis met de talenten van de Hoomies. De Hoomies kunnen rappen, dansen en zingen. Stacey is zelfs een beroemde DJ. Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan de talentontwikkeling van het kind. Hij/zij leert ontdekken waar hij/zij goed in is, dit doet het kind aan de hand van zijn of haar eigen kwaliteiten.

Elk kind is wel eens ergens bang voor. Angst beschermt ons tegen gevaar. Soms is een kind bang voor iets waar hij eigenlijk helemaal niet bang voor hoeft te zijn. Denk hierbij aan spinnen, toetsen, donkere ruimtes of alleen thuis zijn. In dat geval is het belangrijk om over de angst te praten. Soms kan het kind zelf aangeven welke hulp hij nodig heeft om over zijn of haar angst heen te komen. Begeleide ervaring zal het kind leren dat dingen waarvoor angst is ontstaan niet iets is om bang voor te zijn. Deze ervaring kan een goede ondersteuning zijn om de angst te verminderen.

Hoomie Zarah is bang om op te treden. Zij helpt de kinderen tijdens deze cursus om na te denken over hun eigen angsten. Zarah laat zich niet door haar angst tegenhouden. Zij bedenkt een oplossing om toch te kunnen optreden. De kinderen worden in de cursus ook gestimuleerd na te denken over wat hun zou kunnen helpen bij het overwinnen van hun angsten.

Het ene kind is vaker boos dan het andere. Dit kan te maken hebben met aanleg (karakter), temperament en ervaringen. Een laag zelfvertrouwen kan natuurlijk eveneens een rol spelen bij het boos worden. Duidelijk is in elk geval dat elk kind de emotie boos kent. Het kind krijgt hiermee te maken als hij zelf iets niet prettig vindt of wanneer een ander deze emotie ervaart. Boosheid is in de basis niet verkeerd maar het kan niet zo zijn dat een kind er zichzelf en of anderen mee schaadt.

Tijdens deze cursus leert het kind over de emotie boosheid aan de hand van een situatie die de Hoomies beleven. Hoomie Billy scheldt zijn beste vriend uit in een boze bui. Het kind wordt aan de hand van dit voorbeeld uitgedaagd om na te nadenken over wat boosheid voor hem precies inhoudt. Hoe laat een kind zien dat het boos is en is dit een handige manier? Soms bereik je meer met een alternatieve handelwijze. Tot slot leert het kind wie en/of wat hem helpt op het moment dat hij boos is.

 

Deze cursus is gericht op het belang van eerlijkheid. Bijna alle kinderen liegen wel eens. Soms wordt er gelogen omdat dit makkelijker is dan de waarheid te spreken. In de film ziet het kind Hoomie Billy twijfelen of hij Tom de waarheid zou moeten vertellen. Het zou Tom namelijk kunnen kwetsen. Het kind kan ook wel eens in een dergelijke situatie terecht komen. Op dat moment moet hij een keuze maken. Wanneer hij oneerlijk is, zal de leugen wellicht later uitkomen. Dit creëert een leermoment voor het kind. De volgende keer zal hij anders handelen. In de cursus wordt het kind gestimuleerd om na te denken over eerlijkheid. Waarom vinden we het zo belangrijk dat anderen eerlijk zijn? Wat zou er kunnen gebeuren wanneer je oneerlijk bent? Het kind zal dit spelenderwijs ontdekken tijdens deze cursus.

Thema's niveau 3

Iedereen is ergens goed in. Het ene kind kan goed voetballen, het andere kind goed rekenen of dansen. Wanneer je genoeg aandacht besteed aan jouw kwaliteit, kan deze uitgroeien tot een talent. In de film maken de kinderen kennis met de talenten van de Hoomies. De Hoomies kunnen rappen, dansen en zingen. Stacey is zelfs een beroemde DJ. Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan de talentontwikkeling van jouw kind. Hij leert ontdekken waar hij goed in is dit doet hij aan de hand van zijn eigen kwaliteiten.

Tijdens het opgroeien leren kinderen zich een eigen mening te vormen. Zij gaan ervaren dat zij bepaalde dingen wel en niet leuk vinden. Op de basisschool krijgt jouw kind vrienden. Eerst op basis van gedeelde interesses. Later worden er vrienden uitgekozen op karakter. Kinderen krijgen dan ook te maken met het lief vinden van anderen. Misschien is jouw zoon of dochter al een keer verliefd geweest. Hoomies Tom en Zarah zijn ook verliefd. Tijdens deze cursus leren kinderen wat verliefdheid precies inhoudt. Wat voel je dan? Wanneer je verliefd bent kan het zomaar zijn dat de ander niet verliefd is op jou. Zo ook bij de Hoomies. Hoe ga je daar mee om? Tijdens deze cursus zal jouw kind hier spelenderwijs achter komen. 

Het ene kind is vaker boos dan het andere. Dit kan te maken hebben met aanleg (karakter), temperament en ervaringen. Een laag zelfvertrouwen kan natuurlijk eveneens een rol spelen bij het boos worden. Duidelijk is in elk geval dat elk kind de emotie boos kent. Het kind krijgt hiermee te maken als hij zelf iets niet prettig vindt of wanneer een ander deze emotie ervaart. Boosheid is in de basis niet verkeerd maar het kan niet zo zijn dat een kind er zichzelf en of anderen mee schaadt.

Tijdens deze cursus leert het kind over de emotie boosheid aan de hand van een situatie die de Hoomies beleven. Hoomie Billy scheldt zijn beste vriend uit in een boze bui. Het kind wordt aan de hand van dit voorbeeld uitgedaagd om na te nadenken over wat boosheid voor hem precies inhoudt. Hoe laat een kind zien dat het boos is en is dit een handige manier? Soms bereik je meer met een alternatieve handelwijze. Tot slot leert het kind wie en/of wat hem helpt op het moment dat hij boos is.

Wanneer er iets te vieren valt, is het tijd voor een feestje. Dit feestje kan allerlei vormen hebben. Tijdens deze cursus leert een kind onder andere over feesten uit de verschillende culturen. Op de basisschool krijgt een kind te maken met kinderfeestjes. Dit is vaak een leuke gebeurtenis. Er zijn echter ook kinderen die niet op een kinderfeestje worden uitgenodigd. Als de jarige uitnodigingen verstuurt kan die te maken krijgen met negatieve reacties of teleurstellingen. De Hoomies ervaren dit en laten de kinderen zien hoe zij hiermee omgaan.

Tijdens deze cursus leert het kind over de emotie boosheid aan de hand van een situatie die de Hoomies beleven. Hoomie Billy scheldt zijn beste vriend uit in een boze bui. Het kind wordt aan de hand van dit voorbeeld uitgedaagd om na te nadenken over wat boosheid voor hem precies inhoudt. Hoe laat een kind zien dat het boos is en is dit een handige manier? Soms bereik je meer met een alternatieve handelwijze. Tot slot leert het kind wie en/of wat hem helpt op het moment dat hij boos is.

Vriendschappen worden steeds belangrijker tijdens de basisschoolperiode. Eerst worden vrienden uitgekozen omdat ze hetzelfde leuk vinden om te doen. Vanwege deze gedeelde interesses zijn jongens vaak vrienden met jongens en meisjes met meisjes. Het is fijn om een goede vriend of vriendin te hebben met wie je alles kan delen. Hoomies Billy en Tom zijn ook beste vrienden. Samen vinden ze het leuk om te rappen. Tijdens deze cursus leert jouw kind over vriendschap. Wat is dat precies? Hoe kun je vrienden maken en houden? Soms hebben vrienden ook wel eens ruzie. Dan is belangrijk dat je weet hoe je dit samen weer kan oplossen.

Een jong kind leert al snel dat hij met bepaalde handelingen bepaalde doelen kan bereiken. Een baby pakt een stuk speelgoed door ernaar te reiken, een peuter leert hulp te vragen en een schoolkind ervaart dat hij een goed rapport kan halen wanneer hij zijn huiswerk maakt. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van ambitie. Je moet hard werken om je doel te bereiken.

Voor sommige kinderen is het echter nog niet helemaal duidelijk wat hun ambitie is. Dit thema besteedt aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Het kind leert wat zijn sterke en minder sterke kanten zijn. Er wordt aandacht besteed aan wat er nodig is om een doel te bereiken. Tegenslagen kunnen ervoor zorgen dat het bereiken van een doel lastiger is. In dat geval is het van belang om door te zetten.

Hoomie Zarah weet wel wat ze wil. Ze wil graag beroemd worden. Zarah vindt het erg spannend om op te treden. Tijdens de cursus denkt het kind na over hoe het Zarah zou kunnen lukken om haar doel toch te bereiken. Vervolgens kan het kind dit aan zichzelf koppelen. Als hij of zij een keer angstig is, wat kan hij/zij dan doen om deze angst te overwinnen?

Als ouder wil je graag dat je kind zelfverzekerd in het leven staat. Je wil dat hij  / zij een positief zelfbeeld heeft en uitdagingen aan durft te gaan. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het kind zijn of haar eigen weg gaat en je niet meer bij alles nodig heeft. De cursus beroemd/populair gaat over de ontwikkeling van zelfvertrouwen.

Hoomie Stacey staat voor zelfvertrouwen. Zij weet wat haar talent is en zet dit op de juiste manier in. Stacey krijgt vervolgens de bevestiging dat zij een getalenteerd DJ/rapper is. Dit is weer goed voor haar zelfvertrouwen.

Hoomie Zarah is ook getalenteerd, maar durft niet op te treden. Zij heeft last van onzekerheid. Bij elk kind is een bepaalde mate van onzekerheid gezond. Het is echter niet de bedoeling dat dit het kind beperkt in zijn gedrag. Zarah durft bijvoorbeeld niet op te treden. Ze denkt dat ze niet goed genoeg is. Onzekerheid kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Het zorgt ervoor dat hij/zij geen nieuwe dingen uitprobeert en zal deze dus ook niet leren. Dit bevestigt zijn gedachte dat hij / zij niets kan. Dit zorgt voor meer onzekerheid. Het kind kan in een vicieuze cirkel terecht komen. Om dit te voorkomen is het belangrijk om een kind nieuwe dingen te laten uitproberen.

Tijdens deze cursus wordt het kind gestimuleerd om na te denken over zijn eigen talenten. Hij wordt gestimuleerd zijn talenten te gebruiken en zo positieve ervaringen op te doen.  

Superster: De Flexfactor 1 is een uitgebreid programma voor alle kinderen die meer wil leren over zichzelf, hun talenten en ambities. Na het kijken van een interactieve film, waarin zij zelf de keuzes maken, gaan de kids aan de slag met talloze uitdagende opdrachten. Spelenderwijs worden onderwerpen waarmee elk kind te maken krijgt stap voor stap behandeld. Denk aan erachter komen wat je leuk vindt en goed kan, populair zijn of gepest worden, omgaan met emoties, social media, mindset en vriendschappen. Naast deze cursussen gaan de kinderen, tijdens digitale workshops, aan de slag met hun eigen talent. Superster is een waardevolle toevoeging aan de ontwikkeling voor alle kinderen t/m 12 jaar. 

Thema’s:

Elk thema heeft zijn eigen module met verschillende creatieve opdrachten. De modules kan je onderaan deze pagina vinden. De thema’s worden in 3 niveau’s aangeboden op de pagina cursussen. 


Superster is voor kinderen die belemmerd worden in hun ontwikkeling en/of gedrag, waarbij sprake is van:

  • Faalangst
  • Woede uitbarstingen
  • Pesten/ gepest worden
  • Depressie/ somberheid
  • Eenzaamheid
  • Liegen
  • Angstgevoelens
  • Gebrekkig zelfvertrouwen
  • Perfectionisme
  • Scheiding van ouders
  • Moeite met omgaan met tegenslagen
  • Gebrekkig doorzettingsvermogen
  • Overgewicht

Kinderen waarbij sprake is van gedragsstoornissen, zoals:

  • ASS (Autisme Spectrum Stoornis)
  • ADHD (Attention Deficit Disorder)
  • ODD (Oppositional Defiant Disorder)
  • MCDD (Multi Complex Disorder)
  • DCD (Developmental Coördination Disorder)
  • Hechtingsproblematiek


1 maand gratis testen?

Laat uw gegevens achter

Binnen 24 uur
sturen wij u een bericht met inloggegevens.